بررسی موسیقی رادیو در بازه زمانی 1326 تا 1357
مقدمه
روز چهارم اردیبهشت 1319 نخستین فرستنده رادیویی ایران توسط محمد رضا پهلوی (ولیعهد وقت) افتتاح شد و با روزی پنج ساعت برنامه شروع به کار کرد. (برخوردار 1387: 3) برنامههای رادیو تا سال 1326 صرفاً زنده پخش میشد و به ندرت نواری از ضبط آثار هنرمندان وجود داشت. (سپنتا 1366: 314) ولی در این دوره برخی از نوازندگان و ارکسترها به شکل زنده در رادیو برنامه اجرا میکردهاند، علیاکبر شهنازی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، مرتضی نیداود، مهدی نوایی، ادیب خوانساری، غلامحسین بنان برخی از اشخاصی هستند که در این دوره به اجرای موسیقی زنده در رادیو میپرداختند. (برخوردار 1387: 8) این آثار در کنار 4200 صفحه موسیقی که در بهمن 1318 توسط کمیسیون موسیقی خریداری شده بود موسیقی رادیو را در این دوره تشکیل میدادند، 3000 صفحه مربوط به موسیقی غربی و 1200 صفحه مربوط به موسیقی ایرانی، عربی، هندی و ترکی میشد و همین ترکیب صفحات یکی از عوامل پر رنگ شدن موسیقی غیر ایرانی بود. (سپنتا 1366: 309) اما از سال 1332 شمسی به بعد، ضمن گسترش وسایل فنی و خرید دستگاههای جدید ضبط صوت، بیشتر برنامههای رادیو و خصوصاً موسیقی هر چند با کیفیت نامطلوب ضبط میگردید. فراهم شدن امکانات ضبط موسیقی و نقش پراهمیّت آن در برنامهسازی باعث شد تا رادیو به یکی از نهادهای تولید موسیقی تبدیل شود، ارکسترهای شماره 1و2 گلها از 1334 آغاز به کار کردند (برخوردار 1387: 11) و در سال 1339 برنامههای رادیو بیست و چهار ساعته شد. نقش مهم موسیقی در برنامههای رادیو به دلیل استفاده از قالبهای ترکیه و فرانسه (جاوید 1385: 12) فراهم شدن امکان ضبط موسیقی و 24 ساعتهشدن رادیو که افزایش حجم برنامهسازی را در پی داشت، سه عوامل اصلی برجسته شدن موسیقی از سال 1326 به بعد است و تا زمانی که ساختار و تشکیلات رادیو (بعد از انقلاب) تغییر نکرده بود، اهمیت موسیقی صرف نظر از تغییرات جزیی در دوران مسئولان مختلف پا برجا بود. از طرفی به دلیل زنده بودن موسیقی قبل از این تاریخ و کمرنگ بودن مستندات، امکان بررسی نقش موسیقی در این تاریخ وجود ندارد.
در بازه زمانی یاد شده موسیقی در دو کسوت در رادیو ظاهر میشود:
1. ترانه و تصنیف
2. برنامه های موسیقی محض