رفتن به محتوا رفتن به پابرگ
پژوهشگر و تالیفمحمدامین میراحمدیاشتراک گذاری

مقدمه

این پژوهش به منظور گونه­‌شناسی حالات مختلف انگشت‌گذاری در تار و سه‌تار تدوین شده است. هدف اصلی، دسته‌بندی انواع انگشت‌گذاری و منظم کردن آن­ها است که البته بر این اساس نگارنده در کتاب مبانی آموزش عمومی تار و سه تار مجموعۀ تمریناتی را ارائه کرده است و این مقاله پشتوانۀ تحقیقی آن تمرینات است. لازم به ذکر است که مطالب ارائه شده در این تحقیق بیشتر استدلالی هستند تا استنادی زیرا احتمالات انگشت­گذاری در این سازها بیشتر نیازمند یک بررسی ریاضی­گونه است تا یک گفتمان استنادی در نتیجه منبع خاصی در نگارش این مستند استفاده نشده است.

 شمارش ریاضی‌­گونۀ تمامی حالات مختلف انگشت‌گذاری مرحلۀ ابتدایی این پژوهش است زیرا اگر هر نوازنده‌­ای صرفاً به بررسی حالاتی که در ذهن دارد بپردازد ممکن است برخی از گونه­‌ها مغفول واقع شود. مرحلۀ بعد حذف حالات مشابه و ثبت حالات اصلی و کاربردی است. سپس باید حالات باقی‌­مانده به چند دستۀ معنادار تقسیم می­‌شد تا گونه شناسی دقیق آن­ها ممکن شود.

نتیجه­‌گیری

در ساز تار و سه‌­تار احتمالات مختلفی برای انگشت‌گذاری وجود دارد که نوازندگان ضمن شناخت آن­ها و ویژگی‌­های آن­ها می‌توانند توانمندی خود را در ارتباط با این حالات بالا ببرند اگر نوازندگان صرفاً به دنبال تجربه کردن این حالات در رپرتوارهای موسیقی باشند ممکن است با جامع این حالات آشنا نشوند یا در زمان خیلی طولانی این جامعیت ممکن شود. با شناخت این حالات می­‌توان برای آن­ها تمریناتی طراحی کرد که موجب تقویت ذهن و فیزیک شود که نگارنده در کتاب آموزش عمومی تار و سه‌­تار این احتمالات اصلی را در قالب 546 تمرین ارائه کرده است. در ساز تار و سه­‌تار 393 حالت برای انگشت‌­گذاری در یک موقعیت ثابت وجود دارد و 2943 حالت برای پرش از یک موقعیت به موقعیت دیگر شمارش شده است که در مجموع 3336 حرکت را تعریف می­‌نماید، طبیعی است که پرده‌­بندی، سرعت، ریتم، تکنیک عناصری هستند که در موسیقی می‌­توانند بر این حرکت­‌ها واقع شوند و پیچیدگی‌­های دیگری را ایجاد کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید